Er zijn grofweg 3 fases waar je doorheen gaat tijdens het bouwen van je online bedrijf.

  • Fase 1: Claim je plek binnen jouw branche en in de online wereld en maak een vliegende start.

Je zorgt dat mensen weten dat je er bent. Om dit op een goede manier te doen is het wel nodig om van je bescheidenheid af te stappen. Deze moet je gewoon uit het raam gooien en het gaan doen. Je wilt dat mensen je leren kennen zoals je bent. Het is spelen en proberen. Lukt iets niet dan doe je het net even anders.

Het is een periode van veel waarde geven. Je bent veel bezig met inspireren en kennis delen. Soms kun je dan het gevoel krijgen dat je alleen maar aan het geven bent en er niets terug komt. Je moet je wel beseffen dat deze moeite uiteindelijk beloond wordt. Als jij iemand volgt die je interessant vindt, wil je ook weten welke kennis iemand in huis heeft. Voordat je denkt over een aankoop.

Je moet je vooral focussen op je verhaal en je persoonlijkheid omdat dit is wat je uniek maakt, dit helpt voor mensen die je net pas leren kennen. Ze willen eerst een klik voelen, weten waarom je doet wat je doet en weten welke kennis je in huis hebt. Vaak denken ondernemers dat zij zich moeten onderscheiden in hun product of dienst. Maar het maakt niet uit of dat jij hetzelfde doet als je conculega, jij hebt er een ander verhaal achter zitten en je hebt een andere persoonlijkheid waardoor bepaalde mensen zich weer juist tot jou aangetrokken voelen. Wees dus vooral jezelf.

En laat je niet tegenhouden door twijfel. Die twijfel zul je altijd houden maar die gaat mee naar je volgende niveau. In deze fase zul je wellicht twijfelen over of mensen je wel aardig vinden en in fase 3 twijfel je over of het niet raar is dat je nog meer omzet wilt gaan maken.

  • Fase 2: Groeien en automatiseren

Je weet nu wie je bent en hebt een plekje in de markt. Nu wil je dingen anders gaan inrichten. Wellicht kun je ook je doelgroep gaan versmallen of uitdiepen. Hier zit vaak een grote valkuil verborgen. Je houd de doelgroep breed omdat je veel mensen wilt kunnen bedienen. Maar je kunt pas echt groeien als een speer wanneer je doelgroep kraakhelder is.

Wanneer jij je content kogels afschiet en daarmee alleen je droomklanten aantrekt en de rest wegfiltert maakt dat het alleen maar makkelijker. Hoe meer je oké bent met dat mensen je niet allemaal leuk hoeven te vinden, hoe meer je het voor jezelf mogelijk maakt om stappen te gaan nemen.

Met anders inrichten bedoel ik ook dat je processen kunt gaan automatiseren. Je kunt dus klanten op de automatische piloot binnen gaan halen door een goede funnel te bouwen met alle kennis die je tot nu over je doelgroep hebt opgedaan. Ook het proces (klantreis) van wanneer klanten bij je binnenkomen totdat zij weer uit een dienst gaan en een upsell krijgen kun je automatiseren. Hiermee bespaar je veel tijd en kun je dus meer klanten gaan helpen zonder dat je meer uren hoeft te gaan werken.

  • Fase 3: Opschalen en loslaten

In deze fase heb je alles lopen, zoveel als mogelijk geautomatiseerd. Nu kun je verbeterslagen maken. Advertenties trekken op de automatische piloot klanten voor je aan. Je hebt overal een strategie achter zitten en hebt je lanceringen uitgeplant.

Je kunt nu een team bouwen zodat er nog meer werk bij je uit handen wordt genomen en jij je alleen hoeft te richten op de dingen die je leuk vind. Hiervoor is het wel nodig dat je duidelijke processen hebt en dat je ook daadwerkelijk de controle kunt loslaten en vertrouwen. Als je dit niet doet dan kun je nog niet genieten van die beoogde vrijheid. Vaak zie je dit ook echt als blokkade terugkomen bij veel ondernemers.

 In deze fase is het ook goed mogelijk om online programma’s te laten draaien voor grote groepen waar je zelf alleen nog Q&A’s voor doet en daarnaast highticket programma’s verkoopt met jouw persoonlijke aandacht. Op deze manier kun je opschalen als een trein.

Je moet een beetje weten waar je doorheen gaat, sommigen starten net en willen meteen al een event geven voor 100 man, of een duur online programma verkopen. In fase 1 heb je die waarde meestal nog niet meteen om zoveel mensen aan te trekken. Zij kennen je nog niet of weten nog niet welke kennis jij in huis hebt, waarom zouden zij van jou willen kopen?

Natuurlijk mag jij hele ambitieuze doelen stellen. Maar blijf je focussen op het proces en staar je niet blind op dat grote doel. Werk in kleine stapjes. Als jij je blind staart op die stip op de horizon, dan heb je elke dag het idee dat je keihard werkt maar niet verder komt.

Wat ook belangrijk is om te onthouden, dit is een veel voorkomende belemmering bij ondernemers. Het is niet erg als je zelf nog work in progress bent en anderen helpt tegelijkertijd. Jij staat altijd een paar stappen verder dan jouw doelgroep. Soms kan het zijn dat je zelfs te ver weg bent voor bepaalde personen, dan heeft hij of zij een tussenstop nodig. Dus keep it simple.

*PS: Deel dit met mensen die dit ook zouden moeten lezen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *